Angajatorul este obligat să elibereze o adeverință de vechime la încetarea contractului individual de muncă al unui salariat, chiar dacă acesta din urmă nu cere documentul în mod expres, prevede un act normativ ce se aplică deja. De asemenea, aceeași obligație o au față de bugetari instituțiile și autoritățile publice. În caz contrar, amenda aplicabilă poate ajunge până la 1.000 de lei.

Spre deosebire de regulile aplicabile până pe 27 noiembrie, atât angajatorii, cât și instituțiile și autoritățile publice sunt obligate să elibereze, la încetarea activității persoanelor pe care le-au plătit, o adeverință de vechime. Măsura este inclusă în Hotărârea Guvernului nr. 877/2016 pentru modificarea și completarea HG nr. 500/2011 privind registrul general de evidență a salariaților și pentru aplicarea unitară a unor dispoziții legale, ce  se aplica deja incepand din data de 28 noiembrie.

Concret, documentul trebuie să conțină informații cu privire la activitatea desfășurată,durata acesteia, salariul primit, vechimea în muncă și în specialitate. În cazul în care eliberarea adeverinței de vechime este refuzată, angajatorul poate să fie amendat cu o sumă cuprinsă între 300 și 1.000 de lei.

„La încetarea activității salariatului/persoanei plătite din fonduri publice, angajatorii au obligația să îi elibereze acestuia o adeverință care să ateste activitatea desfășurată de acesta, durata activității, salariul, vechimea în muncă și în specialitate”, prevede HG nr. 877/2016. Înainte de introducerea acestei dispoziții exprese, în lipsa unei solicitări a salariatului nu exista o asemenea obligație legală.

Totuși, există și obligația de a elibera, la cererea salariatului sau a bugetarului, în cel mult15 zile, un extras din Registrul privat sau Registrul public (certificat pentru conformitate) sau oadeverință care să ateste activitatea desfășurată, durata acesteia, salariul, vechimea în muncă și în specialitate. Regula se aplică indiferent că solicitantul mai lucrează sau nu la angajator.

„La solicitarea scrisă a salariatului sau a unui fost salariat, angajatorii sunt obligați să îi elibereze acestuia un extras din registrul privat/public, datat și certificat pentru conformitate, sau o adeverință care să ateste activitatea desfășurată de acesta, durata activității, salariul, vechimea în muncă și în specialitate, astfel cum rezultă din registrul privat/public și din dosarul personal/profesional, în termen de cel mult 15 zile de la data solicitării”, se arată în documentul citat.

În plus, oricine va putea să obțină de la Inspecția Muncii informații despre activitatea plătită pe care a desfășurat-o în mediul public sau în cel privat, în baza datelor din cele două registre (durata, salariul, vechimea). Solicitările de acest fel vor primi răspuns în maximum cinci zile. „Orice persoană are dreptul să interogheze, să solicite și să obțină de la Inspecția Muncii date din registrul privat/public cu privire la activitatea pe care a desfășurat-o în calitate de angajat/persoană plătită din fonduri publice, durata activității, salariul, vechimea în muncă și în specialitate, într-un termen de 5 zile de la data solicitării”, prevede hotărârea publicată .

Sursa: AvocatNet.ro

Write a comment:

*

Your email address will not be published.

Ne puteti ajuta distribuind pe :